Midtre Gauldal folkebibliotek

«Sin egen lykkes smed»: Falstad skolehjem og Ekne spesialskoler 1895-1992
Huskelisten er tom
Vis
Forfatter
Tittel
  • «Sin egen lykkes smed»: Falstad skolehjem og Ekne spesialskoler 1895-1992
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Hylleplassering
  • 362.74 S
Eier
  • Midtre Gauldal folkebibliotek
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2021
Noter
  • I perioden 1895-1992 representerte Falstad skolehjem og Ekne spesialskoler sentrale deler av norsk barnevernshistorie. I boka kan vi følge utviklingen av norsk velferdspolitikk og barnevern frem til andre verdenskrig, og utviklingen av barnevernet i skyggen av velferdsstaten etter krigen. I den første epoken ble barn under offentlig omsorg underlagt anbringelsesformer som skolehjem, fosterhjem eller barnehjem. I den andre epoken gikk myndighetene over til spesialskoler for barn og ungdom med tilpasningsvansker og spesialskoler for «evneveike». Forfatteren har lagt vekt på å synliggjøre barnas opplevelser og hverdag i institusjonene og skjebnen til omstreiferbarn og krigsbarn i skolehjems- og spesialskolesystemet. Marianne Neerland Soleim er førsteamanuensis i historie ved UiT Norges arktiske universitet i Tromsø.
ISBN
  • 978-82-8104-499-9
Tilgjengelige
  • 1/1
Venteliste
  • 0 (0)
*00001917nam  22003131  4500
*00170751
*008220119s2021    no     ar         00nob 9
*015  $a150411400$bBokbasen AS
*019  $bl
*020  $a978-82-8104-499-9$bheftet
*025  $a9788281044999
*040  $aBokbasen AS
*0820 $a362.74809484213$zh$223/nor
*0821 $a362.74$zb$223/nor
*096  $a362.74 S
*10010$aSoleim, Marianne Neerland$d1969-$jNO$0(NO-TrBIB)98035691$8f
*24511$a«Sin egen lykkes smed»$bFalstad skolehjem og Ekne spesialskoler 1895-1992$cMarianne Neerland Soleim
*260  $aStamsund$bOrkana akademisk$c[2021]
*300  $a261 sider$c24 cm
*520  $aI perioden 1895-1992 representerte Falstad skolehjem og Ekne spesialskoler sentrale deler av norsk barnevernshistorie. I boka kan vi følge utviklingen av norsk velferdspolitikk og barnevern  frem til andre verdenskrig, og utviklingen av barnevernet i skyggen av velferdsstaten etter krigen. I den første epoken ble barn under offentlig omsorg underlagt anbringelsesformer som skolehjem, fosterhjem eller barnehjem. I den andre epoken gikk myndighetene over til spesialskoler for barn og ungdom med tilpasningsvansker og spesialskoler for «evneveike». Forfatteren har lagt vekt på å synliggjøre barnas opplevelser og hverdag i institusjonene og skjebnen til omstreiferbarn og krigsbarn i skolehjems- og spesialskolesystemet.  Marianne Neerland Soleim er førsteamanuensis i historie ved UiT Norges arktiske universitet i Tromsø.
*650 0$aSpesialskoler$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aSpesialskolar$2Bokbasen AS$9nno
*650 0$aBarnevern$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aBarnevern$2Bokbasen AS$9nno
*650 0$aKulturhistorie$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aKulturhistorie$2Bokbasen AS$9nno
*651  $aLevanger$2Bokbasen AS$9nob
*651  $aLevanger$2Bokbasen AS$9nno
*850  $aMidtre Gauldal folkebibliotek
*90010$aNeerland Soleim, Marianne$zSoleim, Marianne Neerland$jNO
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerSamlingHylle
Ex1Tilgjengelig Midtre Gauldal folkebibliotek 362.74 S